Öppettider


Öppet alla dagar när jag är hemma.
Vilket är ofta
Men ring för säkerhets skull för en överenskommelse
mobil 072 20 58 985
mail vonlimping@hotmail.com
Du finner oss även på
Fb och Instagram under Galdra Keramik

Välkommen

måndag 12 januari 2015




Nytt År
2015
Det låter så stort tycker jag. Som ett framtids år
Och ljuset kommer som så sakteliga kommer tillbaka. Minut för minut. 
Och med ett nytt år kommer förhoppningar och nya funderingar. Nya tankegångar osv
Jag släpar upp leran från källaren paket efter paket och tänker stort.
Funderar och bygger vidare.
Mitt i allt stort skapande tar jag bort skåp och bygger upp hyllor. nya fönster foder och får stanna min tanke i allt jag vill göra. En sak i taget säger jag mej. 
Denna sommar som kommer, ja då skall jag anordna Raku kurser i min trädgård.
Så var tanken även förra året. Men i år blir det av. Ytter väggen på verkstaden sitter nu på plats och ett tak över brännings platsen är på gång. Men jag hoppas innerligt att förra årets torra och sedan regniga sommar ej skall upprepa sig. För torrt för att bränna för brand risken och för blött för att bränna för vätan och avsvalningens skull skull
Raku bränning är en gammal teknik med härkomst från 1400 talets Japan. Där bränner man i en ugn utomhus. Så kommer även vi att göra.
Vi glaserar våran alster som kommer att torka över öppen eld, för sedan stoppas in i ugnen. Där står dom sedan till glasyren smält ut ( ca 900 grader ) För att därefter tas ut med tänger och stoppas i sågspån. I sågspånet krackelerar sedan glasyren och ett vackert mönster skapas som är så typiskt för det Raku brända. Det är alltid en lika härlig upplevelse var gång. I varje kurstillfälle ingår en fika stund med hembakat från husets skafferi. Om du har någon form av allergi, var vänlig och tag med dej egen fika.
Minst antal deltagare är 2 personer mest antal deltagare är 8 personer

Raku kurs

Engångs tillfälle 3-4 timmar beroende på antal deltagare
kostand 600.- / person då ingår 3 skålar att glasera

Två tillfälles kurs
Första gången skapar vi våran alster och några veckor senare träffas vi åter för att bränna och glasera dem.
Kostnad 1000.- + lera 60.- kg
4 timmar vid vart tillfälle
Övriga kurser är som följer.



Andra kurser är

En gångs tillfälle med Två timmars arbete med lera fika ingår ej
300:- plus lera 60;- / kg

En gångs tillfälle Fyra timmars arbete med lera och fika ingår
500;- plus lera 60:- / kg


Vill du bara komma och handla lera så går det bra.
Ler kostnaden är 60 :- kg. I detta ingår även en bränning men ej glasering
Varmt välkomna
Du når mej på mobil 072 2058985
Du finner även Galdra Keramik på Fb och Instagram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar